فوُنت‌هایِ هوش‌مند با مُصَوِت‌هایِ استاندارد یا فوُنت‌هایِ معمولی

فونت هوشمند با اعراب استاندارد

پیش از اینکه به ویژه‌گی‌هایِ یک فوُنتِ استاندارد و هوش‌مند بپردازیم بهتر است بدانیم که اساساً فوُنت چی است؟ 

در گذشته‌یِ نه‌چندان دور زمانی که تکنولوژی رشد نکرده بود و آدم‌ها هنوز به‌شیوه‌یِ سنّتی زنده‌گیِ می‌کردند برایِ نوشتنِ کارهایِ روزمره از خطِ خودشون استفاده می‌کردند، یعنی چیزی به اسمِ تایپوگرافیِ استاندارد و آرایشِ متن‌ها، مفهومِ امروزیِ خودش را نداشت و چون دست‌خط‌ها با یکدیگر متفاوت بود بسیاری از مردم در هنگامِ خواندن دچارِ مشکل می‌شدند!

ولی با پیشرفتِ علم و اختراعِ اولین دست‌گاهِ چاپ و ماشین‌هایِ تحریر و به‌وجودآمدنِ تایپ‌فیس و فوُنت مشکلِ ناخوانایی حل شد و دیگر مهم نبود که چه کسی با چه دست‌خطی متنی را می‌نویسد و این تایپ‌فیس‌ها بودند که خودنمایی می‌کردند (: امروزه با پیشرفتِ تکنولوژی و رویِ‌کار‌آمدنِ رایانه‌ها و صفحه‌هایِ گسترده تمامِ مطالب و مقالات با یک خروجیِ یکسان که تحتِ یک فُرمتِ استاندارد و خاص که به آن فوُنت (FONT) می‌گویند، چاپ و منتشر می‌شوند.

حال سؤال این است، فوُنت چی است؟

به زبانِ ساده، یک فوُنت با مُصَوِت‌هایِ استاندارد و هوش‌مند، به مجموعه‌ای از حرف‌ها ، نشانه‌ها و عددها که دارایِ ظاهری مشخص و هم‌گون هستند گفته می‌شود که نوع و نحوه‌یِ نمایشِ یک متنِ استاندارد را در یک اثر نشان می‌دهد. مجموعِ این حرف‌ها، نشانه‌ها، عددها و نحوه‌یِ ارتباطِ آن‌ها با یک‌دیگر توسطِ نرم‌افزارهایِ فوُنت‌ساز در یک فایل ذخیره می‌شوند؛ فوُنت‌هایِ استاندارد و هوش‌مند در نوشتنِ مطالب و مقالات و حتا طرح‌های گرافیکی بسیار ارزش‌مند هستند و همان‌طور که دست‌خطِ افراد با یکدیگر متفاوت است فوُنت‌ها نیز از نظرِ شکلِ ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند، که در یادداشتی به‌صورتِ گسترده و کامل آن را بررسی می‌کنیم. تا اینجا با تعریفِ ساده‌یِ فوُنت و اهمیتِ یک فوُنتِ استاندارد آشنا شده ایم.

فونتهای فارسی هوشمند با اعراب استاندارد

حال از کجا باید بدانیم که یک فوُنت هوش‌مند و استاندارد است یا نه؟

به طورِ کُلی در ساختارِ داخلیِ یک فوُنت مواردِ زیر باید رعایت شده باشد، یعنی در هنگامِ تهیه‌یِ یک فوُنت این موارد حقِ شماست: .

  • حجمِ فایلِ فوُنت باید سبک باشد (فوُنت‌هایی که حجمِ بالا و کاراییِ ساده‌یی دارند، دارایِ گلیفهایِ غیرِکاربردی هستند).
  • کِرنینگ یا متعادل‌سازیِ فاصله‌یِ بینِ حرف‌ها در هنگامِ نوشتن می‌بایست در نظر گرفته شده باشد.
  • وجودِ حرف‌ها و واژه‌هایِ جای‌گزین برایِ خواناییِ راحت‌تر و زیباتر شدنِ واژه‌ها مهم است.
  • مُصَوِت‌نگاریِ استاندارد و هوش‌مند برایِ هر حرف لازم و ضروری است.
  • حرف‌هایِ انگلیسی با حرف‌هایِ فارسی تناسب داشته باشد.

حال حقِ انتخاب با شما ست. یک فوُنتِ هوش‌مند و استاندارد را با مُصَوِت‌نگاریِ استاندارد انتخاب می‌کنید یا یک فوُنتِ غیرِاستاندارد را!؟