فارسي‌خط و دیجی فونت

فارسی خط و دیجی فونت

گزارشِ عمل‌کردِ سالِ یکم فارسي‌خط

شروین پاشایی

در ابتدایِ گزارش برایِ خواننده‌گانی که از پروژه‌یِ فارسي‌خط آگاهی ندارند با توضیحی کوتاه آن‌را معرفی می‌کنم.

فارسي‌خط نامِ یک خطِ فارسیِ مصوِت‌نویس است برگرفته از فارسیِ کنونی با شش حرفِ اضافه؛ ایرجِ کابلي خالقِ فارسي‌خط، یکی از هدف‌های‌اش از پدید‌آوردنِ این شیوه، این بود تا “آن‌چه که به زبان می‌آوریم را به همان شکل بنویسیم و همان‌چیزی را که می‌نویسم به راحتی بخوانیم”.

بسیاری از ما در شبِ یلدا، حافظ به دست می‌گیریم امّا از خواندنِ دُرُستِ شعرها عاجزیم و نمی‌دانیم واژه‌ها را چه‌طور باید تلفظ کنیم، نوشتن به شیوه‌یِ فارسي‌خط به ما کمک می‌کند شعرِ حافظ را دُرُست بخوانیم. برایِ آشناییِ بیش‌تر با فارسي‌خط به سایتِ farsikhat.com مراجعه کنید.

برایِ نوشتن به شیوه‌یِ فارسي‌خط مثلِ کلمه‌یِ “ورود” که در نمونه آمده، در حالِ حاضر فقط یک راه وجود دارد، این‌که از سایتِ فارسي‌خط فوُنت و راه‌نمایِ استفاده از فوُنتِ فارسي‌خط را دانلود کنید و در محیطِ ویندوُز  در نرم‌افزارِ موردِ نظرتون به کار ببرید.

در ابتدا تصمیم داشتیم تا فوُنتی طراحی کنیم تا در همه‌یِ وسایل مثلِ موبایل و تبلت و لپ‌تاپ قابلِ استفاده باشد و همین‌طور در فضایِ مجازی هم بشود به این شیوه نوشت، که متأسفانه با یک مشکل مواجه شدیم، هر حرفی در هر زبانی که می‌شود آن‌را در وسایلِ الکترونیک یا فضایِ مجازی نوشت دارایِ یک یونیکُدِ به‌خصوص است.

مثلِ حرفِ “ی” که یونیکُدِ جهانیِ آن «U+1740» است، بنابراین برایِ این‌که بتوانیم شش حرفِ اضافه‌شده در فارسي‌خط را در همه‌جا استفاده کنیم می‌بایست شش یونیکُدِ جهانی برای‌شان دریافت کنیم، اکنون در نخستین‌قدمِ اقدام برایِ دریافتِ یونیکُدِ جهانی هستیم که توضیحِ آن در بخشِ زیر آمده است.

فارسی خط و دیجی فونت

فعالیت‌هایِ یک‌سالِ گذشته‌یِ فارسي‌خط

  •  راه‌اندازیِ وب‌سایتِ فارسي‌خط شش‌سال زمان برد، آزمون و خطاهایِ فراوانی باید انجام می‌شد تا بتوان به‌شیوه‌یِ فارسي‌خط در سایت نوشت؛ در نهایت یک سالِ پیش به صورتِ رسمی سایت معرفی شد؛ تمامِ زحماتِ طراحی و راه‌اندازیِ وب‌سایتِ فارسي‌خط را مدیونِ آقایِ سعید ملک‌زاده مدیرِ شرکتِ پیش‌رو سافت هستیم که از ایشان تشکر و قدردانیِ ویژه می‌کنیم.
  •  به‌صورتِ میانگین در هر هفته، دو واژه به شیوه‌یِ نگارشِ فارسي‌خط، یعنی ۱۰۲ واژه در صفحه‌یِ اجتماعیِ فارسي‌خط منتشر شد.
  •  آشنایی و هم‌کاری با آقایِ مهدیِ برقگیر طراحِ فوُنت‌، مدیر و مؤسسِ سایتِ دیجی‌فوُنتس، نتیجه‌هایِ پُرحاصلی را رقم زد که می‌بایست از حضور و هم‌راهیِ ایشان تشکر شود. سه موردی که در ادامه می‌آید بخشی از تلاش‌هایِ بی‌وقفه‌یِ ایشان در این راه است.

یک: در ابتدا برایِ نوشتن به شیوه‌یِ فارسي‌خط نیازمند به نصبِ کی‌بُرد و فوُنتِ فارسي‌خط در محیطِ ویندوز بودیم، اکنون تنها با نصبِ یکی از فوُنت‌هایِ معرفی‌شده در سایتِ فارسي‌خط یا سایتِ دیجی‌فوُنتس digifonts.ir می‌توان هم به‌صورتِ معمول و هم به شیوه‌یِ فارسي‌خط از مصوِت‌ها استفاده کرد.

دو: تعدادی از فوُنت‌هایِ رایجِ فارسي، در حالِ بازطراحی به شیوه‌یِ فارسي‌خط است که این فوُنت‌ها با پیش‌وندِ FA DIGI در سایتِ دیجی‌فوُنتس یا سایتِ فارسي‌خط برایِ دانلوُد قرار داده می‌شوند تا بتوان هم به‌صورتِ معمول و هم به شیوه‌یِ فارسي‌خط با آن‌ها تایپ کرد.

سه: اپلیکِیشنِ فارسي‌خط (نسخه‌یِ شخصی‌سازی‌شده‌یِ اینستاگرام) در مرحله‌یِ آماده‌سازی است و می‌توان با استفاده از این اپلیکِیشن، در اینستاگرام از فوُنت‌هایِ متنوعِ فارسي، هم به‌صورتِ معمول و هم به شیوه‌یِ فارسي‌خط استفاده کرد. لینکِ دانلوُدِ این اپلیکِیشن در سایت‌هایِ فارسي‌خط و دیجی‌فوُنتس قرار می‌گیرد.

فارسی خط و دیجی فونت

برای دانلود این مقاله بصورت pdf در ویژه نامه تجربه از لینک زیر استفاده نمایید .